UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nie náhodou som v mojom názore na tohtoročné dielo kontroverzných THE MARS VOLTA spomínal WEEZER ako pravý opak toho, čo tvorí bláznivá dvojica Omar a Cedric. V deväťdesiatych rokoch minulého storočia po rozpade AT THE DRIVE IN bol jedným z hnacích motorov novovznikajúcich THE MARS VOLTA skutočne odpor ku všetkému, čo vtedy WEEZER predstavovali a vďaka čomu boli a stále sú takí úspešní. Naozaj len máloktorá kapela takto dokonale vystihuje notoricky známe slovné spojenie „v jednoduchosti je krása“.
WEEZER vo svojej muzike nezaprú korene ležiace až v šesťdesiatych rokoch, v zlatej ére kvalitnej pop music – je pritom úplne jedno, či si pod ňou v americkom kontexte predstavíte domácich BEACH BOYS, alebo britskú inváziu pod vedením BEATLES. Tomu zodpovedá aj koncertná choreografia kapely typická minimálnym pohybom po pódiu. Tajomstvo mágie WEEZER samozrejme nespočíva len v rock&rolle šesťdesiatych rokov, to by bola veru dosť veľká nuda. Keďže vznikli o tri dekády neskôr, nemôže v ich hudbe chýbať grunge, punk a metalové riffy (fascinácia kapelami ako SLAYER a JUDAS PRIEST sa svojho času odrážala aj na výrobe svojských tričiek s weezeráckym logom spotvoreným práve v ich štýle).
Najsilnejšími momentami v kariére WEEZER boli bezpochyby prvé dva albumy – „Modrý“ a „Pinkerton“. „Zelenú“ dosku, ktorá bola v roku 2001 návratom po dlhšej pauze, považujem za jeden z najlepších popových albumov, aký som kedy počul, a to nielen kvôli skladbe „Island In The Sun“. Líder kapely Rivers Cuomo si ma vtedy získal svojou uzavretosťou a totálnou introvertnosťou, ktorú prezentoval jednak v rozhovoroch, ale vo veľkej miere i na pódiu. Náhlu slávu a topenie sa v peniazoch neriešil v drogovom opojení, ale sympaticky štúdiom anglickej literatúry na Harvarde. Práve kvôli nemu vznikla tá päťročná pauza medzi „Pinkertonom“ a „Zeleným albumom“. Tomu hovorím oddych od slastí a strastí šoubiznisu!
V jednom televíznom dokumente povedal Beck (nech akokoľvek nesúhlasím s označením tohto týpka za jedného z najzaujímavejších umelcov deväťdesiatych rokov) krásnu vetu. Dovolím si parafrázovať: „Mám rád, keď album vznikne akoby náhodou, prirodzene a nie je na ňom počuť, že je výsledkom úporného snaženia“. Presne toto konštatovanie dokonale vystihuje aj nový album od miláčikov z Los Angeles. Ako keby ho nahrávali až príliš dlho a na cestách medzi tromi štúdiami niekde stratili to kúzlo, ktoré ich robilo takými zaujímavými a neodolateľnými.
Aj napriek mojej totálnej oddanosti hudobnému štýlu, ktorý WEEZER produkujú, nemôžem ich ostatné dva albumy hodnotiť ako tak trochu kŕčovité a rozpačité. Mierou vrchovatou to platí o novinke „Make Believe“. Je na nej v podstate všetko, čo mám na tejto kapele rád, ale aj tak mám pri jej počúvaní pocit zvláštnej prázdnoty – tá energia, ktorou je až po okraj naplnený „The Green Album“ tu proste chýba. Rivers Cuomo a jeho neustále riešenie nenaplnených vzťahov už prechádzajú do trápnosti, text skladby „My Best Friend“ je nepočúvateľný, „Haunt You Every Day“ unavuje aj po hudobnej stránke. Už viem, ako sa asi cítil nemenovaný recenzent v osemdesiatych rokoch, keď si robil žarty z ELÁNU, ktorí aj vo veku nad tridsať rokov spievali „Ešte ktorej zavoláme“. Album nezachraňujú ani výborné kúsky ako „Beverly Hills“, "The Other Way" či „We Are All On Drugs“ (srandička potvrdzujúca starú pravdu o tichej vode, ktorá brehy myje). Na „Make Believe“ je proste až príliš veľa pomalých, smutných, melancholických skladieb, ktoré dosku ako celok ťahajú do priepasti nudy a poslucháčskej apatie.
WEEZER sú pri vchode do slepej uličky. Možno by znovu pomohla pauza, možno už ani tá nie. No nič, idem sa liečiť „zeleným“ albumom.
Parafrázujúc Becka, na "Make Believe" je až príliš počuť snahu. Chýba prirodzenosť, energia, jednoducho "drive".
6 / 10
Brian Bell
- gitara, spev
Rivers Cuomo
- spev, gitara
Scott Schriner
- basgitara, spev
Pat Wilson
- bicie
1. Beverly Hills
2. Perfect Situation
3. This Is Such A Pitty
4. Hold Me
5. Peace
6. We Are All On Drugs
7. The Damage In Your Heart
8. Pardon Me
9. My Best Friend
10. The Other Way
11. Freak Me Out
12. Haunt You Every Day
Weezer (The Red Album) (2008)
Make Believe (2005)
Maladroit (2002)
Weezer (The Green Album) (2001)
Pinkerton (1996)
Weezer (The Blue Album) (1994)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Geffen/Universal Music
Stopáž: 45:16
Produkce: Rick Rubin
Studio: Cello Studios, Los Angeles (december 2003), Grandmasters Recorders, Los Angeles (leto 2004) a Henson Studios, Los Angeles (január/február 2005)
Ak máte skúsenosť a viete si predstaviť, čo to znamená, ak unikátna mladá a energická rocková kapela "dospeje", viete si pri znalosti starších WEEZERov predstaviť, ako zhruba "Make Believe" znie. Ak bol kedysi WHEATUS len taký slabší odvar, čo do obyčajnosti sa im WEEZER dnes zdarne približujú. Ak vám pripadajú staré WEEZERy melodicky konformné, až pri "Make Believe" pochopíte ten rozdiel v charizme. Inak povedané, opakovanie samých seba tu križujú popové kompromisy, zároveň však na takto jednoduchú hudbu oceníte, koľko (hoci nenápadnej) relatívnej originality sa v týchto Američanoch ešte skrýva.
Vobec si nemyslim, ze je tento album nejaky slabsi, praveze jeden z tych lepsich v ich diskografii. Ajked mozno bez dvoch pomalsich songov by som sa obisiel. Naj. skladba: Beverly Hills
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.